ITIS wool | Jak dojet co nejdále.
876
single,single-post,postid-876,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,smooth_scroll,

Jak dojet co nejdále.

Jaro je ideální období pro dost věcí.

 

Kuřátka se líhnou ze skořápek, zajíčkové poprvé vybíhají na obhlídku okolí a pro cyklistu nastává ideální čas generálky svého stroje (hlavně pokud na to zapomněl před zimou).

 

Na co si dát před první jarní projížďkou bacha a dojet dál, než za druhou zatáčku za domem? Čtěte dále.

 

1. Očista. Pokud váš nádherný bicykl s metalízou ležel přes zimu v garáži pod nánosem podzimního blátíčka, bude třeba jej opláchnout. Na to stačí hadice, kyblík s hadrou a trošku jaru. Kolo namočíme, lehce napěníme jar a pomalými pohyby socháme z hromady bláta původní tvary rámu, ráfků a řidítek, dokud nejsme spokojeni.

 

Pokročilejší postaví kolo na řidítka, odepnou rychloupínáky kola a vyčistí kolo i zespodu.

 

2. Hárdvér. Možná jsme pro všechno to ježdění zapomněli loni sledovat jednotlivé součástky a jejich opotřebení, zejména ty “ojížděné”. Brzdové špalíky by neměly být sjeté až na kov, působí pak silou tření na ráfek, který dokáží znehodnotit po pár sjezdech.

 

Přehlíženým komponentem je řetěz, který má životnost v průměru 1000 km. Postupně se totiž vytahuje. Vytažení lze změřit speciální měrkou, kterou koupíme v cyklokrámu za 100 Kč. Nový řetěz stojí od 150 Kč a není radno s ním příliš otálet. Vytažený řetěz zbytečně sjíždí zoubky na kazetě i předním převodníku, jejichž výměna je několikanásobně dražší.

 

3. Co to drnčí? Před první projížďkou se rovněž vyplatí vytáhnout multiklíč a poutahovat všechny možné i nemožné šroubky a závity. Pokud přehazovačka přehazuje, doporučujeme ji vynechat. Seštelování ramena přehazovačky i předního převodníku je vyšší level.

 

Strůjci nepříjemných zvuků jsou na jaře nejen ptáčci a zpívající štěňátka malamutů. Většinou za to mohou šroubky u košíků na vodu, šikovně ohnuté blatníky, košíky nebo odrazky.

 

4. Lubrikant do každé garáže. Je jedno, jestli máme nejnovější mazivo ve spreji nebo olejničku po dědovi. Když kolo trošku nepromažeme, budete vydávat zvuky jako bychom ujížděli ze sběrného dvora.

 

Promazat řetěz, vyměnit všechny převody a následně utřít hadrem. Pokropit mechanismus přehazovačky a převodníku. Kapičku vměstnat do konce bowdenu (gumové bužírky kolem lanek) a pojede to jako na Tour de Fránc.

 

5. Obutí. Nejčastější problém cyklisty – defekt. Hlavně po zimě, kdy jsou duše zteřelé a nevydrží tlak osoby, která se rozhodla shodit pár kil šlapáním do pedálů. Na pneumatice je uveden minimální a maximální tlak, který je dobré dodržet.

 

Horské kola bývají většinou huštěny do 5 atmosfér, silniční kolem 8. Záleží na povrchu, po kterém se chceme pohybovat. Na silnici to jede lépe na hustších, v terénu zase lépe sedí měkčí. Vyšší tlak ale znamená lepší odolnost vůči průrazu.

 

Výměna pneumatik je na zvážení každého cyklisty. Neměly by z nich ale lézt cáry látky. Gumy netřeba měnit současně.

 

Informace předány. Přejeme mnoho šťastných kilometrů v nové cyklo sezóně!

No Comment

Post A Comment